Dotazy nájemníků (vlastníků)

Co vše může obsahovat předpis záloh a proč ?

Příspěvek do fondu oprav

- cílem fondu oprav je akumulovat finanční prostředky do budoucna na větší opravy nebo rekonstrukci domu. Fond oprav je tvořen měsíčně členy společenství vlastníků, a to příspěvky dle výše podílu na společných částech domu ( tato výše podílu je uvedena v prohlášení vlastníka nebo ve výpisu Listu vlastnictví místně příslušného Katastrálního úřadu).

 

Pojištění domu

- slovo „pojištění“ se obsahově shoduje s termíny jistota, zabezpečení či bezpečnost. Termín „pojištění “ tak naznačuje základní obecný cíl sledovaný těmi, kdo ho využívají, tj. snahu o odstranění obav a starostí vyvolaných možností vzniku náhodné události, a mnoho lidí se domnívá, že pojištění nepotřebuje a že je zbytečné, ale jen do chvíle, než se jim něco stane. Proto je nutné pojistit majetek pro případ jeho poškození, zničení, odcizení nebo jiné škody, které na něm vzniknou. Dále je nutné nezapomenout na odpovědnost za škodu vzniklou na životě, zdraví nebo na věci, popřípadě odpovědnost za jinou majetkovou škodu.

 

Úklid spol. prostor

- jednou z povinností vlastníka nemovitosti je zajištění úklidu společných prostor v domě. Úklid společných prostor je zajišťován pro společenství vlastníků správou objektu nebo společností pověřenou společenstvím vlastníků. V ceně za úklid společných prostor jsou zahrnuty zejména mzdy a náklady na úklidové prostředky. Cena je dána plochou společných prostor a četností provádění úklidu spol. prost.

 

Odvoz tuhého odpadu

-plátcem poplatku za odvoz směsného odpadu je dle vyhlášky od 1. 1. 2003 společenství vlastníků jednotek a výše poplatku odpovídá počtu přidělených nádob (na žádost společenství) k danému objektu. Náklady vynaložené na odvoz tuhého odpadu jsou dále rozúčtovány dle spoluvlastnických podílů na společných částech domu (v zákoně o vlastnictví bytů je uvedeno, že vlastník se podílí na správě domu v rozsahu, který odpovídá jeho spoluvlastnickým podílům na společných částech domu, není-li dohodnuto jinak).

 

Daň z nemovitostí a ost. jednotek

- předmětem daně ze staveb jsou stavby na území ČR, na které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí nebo kolaudačnímu rozhodnutí podléhající nebo podle dříve vydaných obecně závazných právních předpisů dokončené, byty nebo nebytové prostory včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí. Přiznání k dani z nemovitostí se podává vždy místně příslušnému správci daně, jímž je ten finanční úřad, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitost nachází.

 

El. energii spol. částí domu

-do nákladů, které jsou vynaloženy na osvětlení společných prostor se zpravidla zahrnuje spotřeba elektrické energie (včetně nájemného za elektroměr), naproti tomu výměna žárovek, zářivek, vypínačů, spínačů, schodišťových automatů, jističů, výměna osvětlovacích těles, dále opravy uvedených předmětů, opravy nouzového osvětlení, do drobných oprav.

 

Úhrada za dodávku tepelné energie (topení)

-náklady, které jsou vynaloženy na vytápění bytových a nebytových jednotek jsou rozúčtovány (a budou vyúčtovány) mezi jednotlivé vlastníky jednotek dle užitkových podlahových ploch jednotek (příslušenství není započteno) a náměrů (jsou-li v jednotkách namontovány podružné měřiče pro spotřebu tepelné energie, která je vynaložena na vytápění jednotky). V případě, že jsou namontovány podružné měřiče tepla v jednotkách vychází se ze skutečné spotřeby, která je na nich zaznamenána a dále z vyhlášky, kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění mezi konečné spotřebitele.

 

Ohřev TUV a spotřebu TUV

-jedná se o náklady vynaložené na ohřev teplé už. vody, které jsou vynaloženy ve výměníkové stanici, kterou převážně spravuje Pražská teplárenská a.s., náklady jsou rozúčtovány nebo vyúčtovány mezi jednotlivé spotřebitele dle skutečných spotřeb zaznamenaných na podružných vodoměrech (viz. vodné stočné SV) a spotřebované množství tepelné energie na ohřev TÚV, které je fakturováno dodavatelem a dále z vyhlášky, kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na poskytování užitkové vody mezi konečné spotřebitele.

 

Vodné a stočné (SV TUV)

-náklady za dodávku studené vody jsou rozúčtovány / vyúčtovány mezi jednotlivé spotřebitele dle skutečné spotřeby, která je uvedena na podružných vodoměrech v jednotkách (tyto nejsou fakturační – ten je ve správě dodavatele PVK). Až to, co se zjistí odečtem na fakturačním vodoměru, je rozhodující pro určení podílu odběratelů na celkových nákladech a celou částku, kterou fakturuje dodavatel je oprávněno

společenství rozúčtovat. Podružné vodoměry lze využít pouze jako poměrová měřidla, neboť součet naměřených hodnot na podružných vodoměrech je zpravidla nižší (vlivem různé citlivosti měřidel a různých ztrát), než suma naměřená na fakturačních vodoměrech.

 

 

Náklady na vyúčtování tepla, SV a TUV

- tato položka zahrnuje náklady (tyto náklady jsou hrazeny společnosti , která tuto činnost zajišťuje – pro správu objektu nebo pro společenství vlastníků) na zajištění a provedení odečtů podružných měřičů, která jsou v byt. a neb. jednotkách (teplo,TUV,SV) a dále rozúčtování nákladů (tepelné energie, TUV, SV) mezi konečné spotřebitele dle skutečné spotřeby. Pokud nejsou v zúčtovacích jednotkách konečných spotřebitelů instalovány měřiče tepelné energie nebo indikátory vytápění jsou náklady na vytápění rozděleny podle poměru užitkové plochy jednotek k celkové užitkové ploše jednotek.

 

Provoz a údržba výtahů

-výtah je společnou částí domu a je ve spoluvlastnictví vlastníků všech jednotek v domě. Protože se jedná o spoluvlastnictví, jsou náklady na údržbu a opravy včetně povinných revizí rozděleny mezi všechny spoluvlastníky pokud dohoda neurčuje jinak viz zákon 72/1994 Sb. § 15. Z toho vyplývá, že spoluvlastník, který toto zařízení neužívá má povinnost přispívat, aby byl výtah funkční. Pokud by vznikla nějaká škoda v důsledku neprovedení povinných revizí či potřebné opravy, pak vzniklou škodu nesou všichni spoluvlastníci ( každý svým podílem na společných částech domu). Nejvyšší orgán společenství (shromáždění vlastníků jednotek) může rozhodnout o způsobu rozúčtování nákladů na provoz výtahů (el. energie nebo výměna osvětlovacích těles v kabině), a to že někteří vlastníci jednotek v podzemních nebo nadzemních podlaží nebudou přispívat na tyto náklady. Jenomže není možné těmto vlastníkům zakázat používání výtahu (např. stěhování, osoby tělesně postižené nebo krátkodobě nemocné či odvoz těžších nákupů).

 

Revize

- Účelem revize je ověřit bezpečnost zařízení a zjistit závady, které by mohly ohrozit bezpečnost provozu. Revize některých technických zařízení v obytných domech jsou nařízeny zvláštními předpisy. O provedených revizích (elektro, hromosvody, komíny, plyn, výtahy, kotelny, požární bezpečnost atd.) jsou vyhotoveny revizní zprávy, ve kterých jsou uvedeny výsledky. V případě zjištění nedostatků se stanový termín pro odstranění zjištěných závad. Pokud se jedná o závažné závady může revizní zpráva obsahovat zákaz používání určitého zařízení do doby odstranění závady.

 

Běžná údržba a drobné opravy

- do této položky jsou zahrnuty činnosti související s běžným provozem, drobné opravy (např. koupě nového hydrantu, výměna zámků, mazání zámků, nákup zařízení při jeho možném odcizení atd).

 

Správa nemovitosti

-předmětem činnosti společenství je správa, provoz a opravy společných částí domu, vymezených v prohlášení vlastníka budovy. Vlastník nemovitosti musí zajistit provoz domu buď vlastním aparátem nebo prostřednictvím jiného subjektu, kterému svěří zajištění správy nemovitosti na základě smlouvy o správě. Ve smlouvě je nutno jasně stanovit právo a povinnosti jak vlastníka tak správce, výši odměny odpovídající rozsahu sjednaných činností a dobu plnění jednotlivých úkolů. Odměna za výkon správy je rozúčtována mezi vlastníky buď dle spoluvlastnických podílů nebo dle počtu jednotek.

 

Náklady společenství

-z této položky jsou hrazeny náklady související s administrativou společenství např. kopírování, poštovné, náklady pro zajištění shromáždění (pozvánky, účast notáře), posudky od soudních znalců nebo výlohy související s podáním žalob.

 

Účetnictví společenství

- dle smlouvy o správě, resp. mandátní smluvy  zajišťuje účetnictví společnost pověřená správou objektu, a to formou subdodávky.

 

Odměna výboru

-zastupovat společenství je jako zastupování nebo řízení právnické osoby. Členové výboru si jsou vědomi svou odpovědností, neboť odpovídají za vedení účetnictví, uzavírají s třetími osobami smlouvy týkající se správy objektu, svolávají shromáždění vlastníků atd. Za tuto práci náleží členům výboru příslušná odměna.

Co zpravidla obsahuje výroční správa společenství vlastníků ?

Ve výročních zprávách by zpravidla měl být blok účetní, ekonomický i technický obsahující jak konkrétní údaje týkající se Vašeho společenství (faktické údaje o stavu dlouhodobých záloh na správu domu a pozemku, výši pohledávek, seznam dlužníků, informace o provedených a plánovaných revizích, zakázkách), tak i obecné postupy v oblasti bytové problematiky.

 

Záznamy: 11 - 12 ze 12
<< 1 | 2